Saturday, December 11, 2010

DMASYQ Winter Tour

Bismillahirrahmanirrahim




Bismillahirrahmanirrahim

REHLAH-DMASYQ WINTER TOUR
18 NOVEMBER 2010

Lajnah Kebajikan telah melaksanakan Dmasyq Winter Tour dengan palmyra (tadmur) sebagai misinya buat kali ini. Tujuan mereka membuat rehlah ini adalah untuk sama-sama mengenali tempat bersejarah yang ada di Bumi Syam, serta mengeratkan silaturrahim antara satu sama lain (akan tetapi, "erat bukan bererti ikhtilat" ya).

Sejarah yang akan kami kongsi disini ialah PALYMRA(tadmur dalam bahasa melayu) yang terletak di tengah-tengah padang pasir Syria. Ia juga dikenali sebagai "permaisuri padang pasir". Disebut sebagai “The Oasis” ini terletak berdekatan dengan pancutan air panas yang dipanggil AQFA, dimana tempat ynag sesuai untuk kafilah-kafilah berhenti minum diantara Iraq dan bumi syam (dimana sekarang adalah Syria,Lubnan,Palestin, dan Jordan), menjual sutera dari cina kepada Mediterranean. Lokasi yang strategic ini juga telah membuat Palmyra sebuah kerajaan yang cukup mantap pada kurun yang ke-2 sebelum masihi.

Seterusnya, acara kemuncak rehlah adalah ke Qal’ah Ibn Maan. Pada kurun yang ke-16, Qal’ah ibn maan dibina diatas bukit oleh Fakhr ad-Din al-Maan. Istana ini dibina yang mana sekelilingnya adalah parit . Cara untuk memasuki istana ini hanya menggunakan jembatan. Selepas kejatuhan umayyah, Bandar ini hanya seperti sebuah kampung kecil. Begitulah serba sedikit cerita yang disampaikan oleh seorang ahli sejarah Dmasyq.
Akhir sekali, ribuan terima kasih kepada Abu Hasan (pemandu bas kami) yang telah menjemput kami ke kebun anaknya untuk melepaskan lelah sejenak. Seterusnya kami tiba dengan selamat ke Ruknuddin pada jam 8 malam, bihamdiLLAHI Rabbil 'aalamin.

No comments: