Friday, August 06, 2010

Programe Bulan 7-8

Assalamualaikum wr wb…

Salam sejahtera buat semua yang melungsur ke blog ini,semoga dalam keadaan sihat wal Afiat..Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi dan berselawat ke atas nabi Muhammad sallallahu alaihi wa sallam… di dalam menyambut Nisfu Syaaban yang lalu di bumi syaam Syria,,kami persatuan pelajar-pelajar Dmasyq dengan anjuran programe ini, Akh Muhammahd Bin Ibrahim telah membuat majlis sambutan yang di tempatkan di rumah Darul MBESI selepas asar.Dgn berwajah baru embasi kali ini menambah semangat kita untuk melafazkan selawat yang kami junjungi Nabi Muhammad SAW.. Majlis tersebut di buka dengan bacaan alunan burdah as-syarif yang bawa oleh Akh Ismail. Dan tidak lupa juga kami menyempurnakan majlis ini dengan ayat-ayat suci AlQuran,qari kita adalah Akh Qusyairi dengan menerangkan makna bahasa melayu ayat suci alquran yang dibaca agar dapat kita menghayati yang lebih dalam lagi InsyaALLAH! Man jadda wajad…

Lalu majlis ini diteruskan oleh Akh Khairi untuk mengambil tempat selaku pengerusi majlis.Dan seterusnya di jemput pula Akh Fadhli untuk memberi ceramah yang berkaitan dengan bulan Syaaban dan juga Ramadhan .
Disini kami ade ringkasan yang penting untuk dikongsikan.. Maulid bersama 9 Syaaban terbagi kepada tiga perkara

1. Cintailah kepada Rasulullah s.a.w
2. Amalan di Syaaban dan Peersediaan untuk Ramadhan
3. Amalan di Ramadhan

Yang Pertama

• وماأتاكم الرسول فخذوه ومانهاكم عنه فانتهوا
• قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفرلكم ذنوبكم


*Adakah apa yang dikata-katakan bersatu dengan amalan-amalan dan cinta kita kepada Rasulullah s.a.w??
*Adakah kami betul-betul cinta Rasulullah s.a.w???
Rasulullah diutus dan banyak amalan atau sunnah-sunnahnya yang kami boleh ikuti, dan tidak semestinya dikhaskan …
قال إمام عطاء الله الأسكندري : تنوعت أجناس الأعمال بتنوع و اردات الأحوال

Yang bermaksud : Bermacam-macam jenis amalan mengikut kecenderungan hal2 manusia.

Yang Kedua
Apakah amalan-amalan Rasulullah s.a.w pula bila dibulan Syaaban?? Dan apakah persediaannya??

عن انس(ر) قال :(كان رسول الله(ص) إذا دخل رجب قال :<اللهم بارك لنا في رجب و شعبان و بلّغنا رمضان) عن ابي هريرة (ر) عن نبي (ص) قال: (احدكم رمضان بصوم أو يومين, إلاَ أن يكون رجل كان يصوم صومه, فليصوم ذلك اليم) فائدة الحديث : الحكمة من ذلك : الإستعداد للقاء رمضان و لأنه ترفع فيه الأعمال الى الله تعالى روى النسائي : عن اسامة : ذاك شهر يفضل الناس عنه بين رجب و رمضان و هو شهر ترفع فيه الأعمال الى رب العالمين فأحب اذ يرفع عملي و أنا صائم

Kemudian Annasyid dari Madihul Mustafah telah mendendangkan selawat keatas nabi s.a.w, amat menarik dan kami yang mendengar ini amatlah hayati.. Dan saat-saat yang di nanti-nantikan ialah menjamu selera . Dan jamuan kali ini yang dimasak oleh chef Dmasyq(syabab) Alhamdulillah majlis sambutan pada hari tersebut berjalan dengan lancar,terima kasih bagi mereka yang telah bekerja keras untuk menjayakan majlis tersebut khusus bagi ahli rumah embisi yang sudi meminjamkan tempat dan bagi semua yang telah bertungkus-lumus menjayakan program tersebut,semoga Allah subhanahu wa ta’ala membalas jasa baik antum dan antunna semua.Jazakumullah kheiran wa kullu aam wa antum bi alf kheir.. Wa la tansaw biddu’a…..



1 comment:

Anonymous said...

afwan habibi ayat quran yg enta letak salah, sila betulkan.... wa ma aatakumurrasuul sepatutnya. Dan yg kedua yuhbibkumullah....:)
Allahumma ballighna ramadhan
wassalam