Tuesday, December 14, 2010

Kota Damsyik diselimuti Salji





BismiLLAAHIR Rahmaanir Raheem.


BismiLLAHI Maasya ALLAH..

Berbulan lamanya kota Damsyik, khususnya di tempat penginapan pelajar-pelajar Singapura iaitu Ruknuddeen, mengadapi cuaca panas dan kering yang bukan pada musimnya. Biasanya, bulan November datang bersama dengan hujan lebat yang membasahi kota, tetapi pada tahun ini, ianya pergi dengan cuaca yang menyerupai cuaca musim bunga (rabii'). Oleh kerana kehidupan rakyat Syria banyak bergantung pada kadar air yang turun di musim sejuk, kementerian Dimasyq telah mengarahkan semua Masjid untuk menunaikan Solat Istisqaa'; Solat Minta Turun Hujan, selepas solat jumu'ah pada hari jumaat lepas. Dan alhamduLILLAH, berkat doa para 'ulama dan solihin, dan juga berkat istighfar serta taubat mereka yang meminta, doa rakyat Damsyik terus dikabulkanNYA pada keesokan harinya.

Hujan lebat telah membasahi kawasan Ruknuddeen pada hari Sabtu; 11 haribulan Disember 2010. Dengan kudrah ILAHI, cuaca yang sebelumnya agak panas dan kering tiba-tiba ubah menjadi sejuk dan lembab. Setelah sehari suntuk hujan membasahi kawasan perumahan kami tanpa henti, akhirnya SALJI yang dinanti-nantikan turun menyelimuti bumi. Maasya ALLAHU kaan, maa lam yasha' lam yakun..! Begitu lebat sekali salji yang turun, sehingga sekolah terpaksa ditutup selama 3 hari demi mengelakkan kemalangan yang tidak diinginkan.

Makanya, Kota Mubarak Damsyik pun menjadi putih, dan suara keriangan kanak-kanak dan juga remaja kedengaran di sana-sini. 'Bebola Salji' ataupun 'Snowball' dilempar kesana-kemari. Wah, gembira sungguh mereka yang dapat menyaksikan Rahmat ALLAH ini! Sungguh, ALLAH-lah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. Hujan diminta, maka Salji yang lebat diturunkan. AlhamduLILLAAHI hamdan katheeran toyyiban mubaarakan fiih! Ucaplah hamdalah, kerana semua ini merupakan Rahmat ILAHI..

ALLAHUMMAsqinal ghaitha daa-iman, wa laa taj'alnaa minal qonitiin.. ALLAHUMMA amiin ya Mujeeb Du'aa as-saa'ileen.

No comments: